Ühendkuningriigi kantsler Jeremy Hunt kehtestab eeldatavasti elektrisõidukite aktsiisimaksu aastateks 2025–2026, mida võib kirjeldada kui ülimat irooniat. Niipalju siis “elektrisõidukite ostmise maksusoodustustest” keskkonna säästmise poole…
Selle kuu sügisene avaldus sisaldab meetmeid vastavalt FT-le, kelle sõnul on maanteemaksuga kursis olevad inimesed osa suuremast plaanist tegeleda sõidukimaksude tulude vähenemisega, mis on põhjustatud üleminekust elektrisõidukitele, mis jätavad kütusega seotud maksud välja.
Kütusemaks kerkib umbes 35 miljardit naela, kuid riigikassa on hoiatanud, et teedel liikuvate elektrisõidukite arvu suurenemine võib aastatel 2026–27 2,1 miljardi naela võrra vähendada. Seega võiks elektriautodele uus aktsiis kehtida 2025-2026.
Ühendkuningriigi teedel liikuv enam kui miljon elektriautot võib kahjustada saada. Nagu kogu maailmas, kiireneb elektrisõidukite müük jätkuvalt ning umbes 15% tänavu müüdud uutest sõidukitest on eemaldunud traditsioonilisest ICE-võimsusest.
Maksu kehtestamise ajaks peaks teedel olema veel mitu miljonit elektriautot. FT kirjutas:
Enamiku bensiini- ja diiselmootoriga autode omanikud maksavad 165 naela aastas teemaksu ja VED-vabastuse jätkamine kasvavale elektrisõidukitele võib kümnendi keskpaigaks riigikassale makstaumbes 1 miljard naela aastas.
Kuigi summad ei ole praeguses etapis tohutud, näevad riigikassa asjassepuutuvad isikud EV-dele teemaksu kehtestamist tõendiks “reisisuunast” ning tõenäoliselt võetakse neilt lähiaastatel rohkem makse.
Rahandusministeerium on ka hoiatanud, et riigi 2050.aasta süsinikupuhtuseesmärkide saavutamine tooks kaasa väiksema maksulaekumise “kütusemaksust, sõidukiaktsiisist, prügilamaksust, süsinikuhinna alammäärast ja heitkogustega kauplemise süsteemist”.
Täpsemad üksikasjad tehakse kättesaadavaks sügisaruande avaldamisel 17. novembril.
//Mihkel//