Mario Maripuu: Haapsalu Viigi Kooli 65. aastapäev – 11. aprill 2025*** Mario Maripuu: The 65th Anniversary of Haapsalu Viigi School – April 11, 2025

Minu koolitee algas 1. septembril 1992 Haapsalu 1. Keskkoolis. Kuna suurem osa minu õppetööst möödus laua all autodega mängides ning lihtsalt olles — ja vahel ka Tootsi moodi köstri eest mööda lauaaluseid põgenedes — suunati mind 1. septembril 1993 Haapsalu Sanatoorsesse Internaatkooli. Vanemad, ja ilmselt ka õpetajad, kahtlustasid, et sünnist saadik saadud narkoosikogused, mis olid seotud minu operatsioonidega, olid mu mõistust kahjustanud.

Haapsalu Sanatoorses Internaatkoolis selgus üsna pea tõsiasi, et poiss on ju ikkagi esimeses klassis juba käinud – sest ta täitis kättesaadud töövihikud kiiremini ära, kui esimene veerand kooliaastast läbi sai. Samuti luges soravalt, kui teised alles tähti õppisid. Ilmselt tegelesin ka laua all mängides tahestahtmata õppetööga, ja samuti kodus laineliseks nutetud AABITS oli minu viis teadmiste omandamiseks – kuid see ei olnud aktsepteeritav äsja Nõukogude Liidust vabanenud Eesti Vabariigi haridussüsteemile. Toonane mõttelaad, et erinevus rikastab, oli taunitav ning õpetajatele vastuvõetamatu.

Paraku just Haapsalu Sanatoorne Internaatkool (HSIK) oligi suunatud oma õppemetoodikaga inimeste erinevustele. Selle tõttu omandasid ka need lapsed teadmised, mida tavakool ei suvatsenudki anda. Egas tavakool polekski saanud endale lubada mõnda lauaalust mässajat, kes oleks võinud teisedki klassi lapsed mõtlema panna – miks tema võib, aga meie mitte?

Poole aasta pealt tegi HSIK klassijuhataja vanematele ettepaneku poiss viia edasi teise klassi, kuna tema teadmised olid selle väärilised. Paraku otsustajaks sai minu vanaema Magda, kes ütles, et poiss on õpetaja ja klassikaaslastega harjunud ning koolis käia on aega küll. Selle tõttu jäingi “istuma” esimesse klassi. Tagantjärele mõeldes on see ikka naljakas – nagu mingis anekdoodis.

Mis mulle enim HSIK juures meeldis, oli see, et õppejõud tegelesid iga lapsega personaalselt, just tema isikuomadustele vastavalt ja tema võimete piires. Lapsi ei jäetud ka oma päi peale tunde – seal võtsid lastega tegelemise üle kasvatajad erinevate huviringidega. Tänapäeval on internaatkoolid hädas, et lapsed tegelevad lollustega pärast koolitööd, kuid just seal peitubki eduvõti. HSIK-s lastel ei jäänudki aega lollusteks, sest nende vaba aeg planeeriti ära kasvatajate poolt. Loomulikult esines ka juhuseid, kus “siga leidis pori”, kuid see polnud igapäevane, vaid pigem harv juhus.

Olen väga tänulik kõigile pedagoogidele, kellega nende 10 aasta jooksul koostööd sai tehtud. Jah, just koostööd, sest minu õpetamise ja lahenduste leidmisega õppisid lisaks minule ka õpetajad. Seda nimetame hellitavalt kogemusteks, mis omakorda tuli kasuks tulevikus.

Hei õps, vaata siia, spikker!!!

Kui nüüd analüüsida minu massilist spikerdamist paljudes tundides, siis see oli ilmselgelt põhjustatud sellest, et ma ei näinud mõtet teadmistel, mida ma eeldatavasti elus kunagi ei kasuta. Aga nagu klassikud ütlevad: “Ära iial ütle iial!”. Samuti keeldus mu aju mõnel juhul koostööst, kui asjad muutusid liiga keeruliseks.

Saksa keele õpetaja Tiiu Sein oli mulle üks armastatud, kuid samas ka mitte sallitud õpetajaid – sest ta oli väga range ja andis pidevalt pähe õppida. Samas oli tema inimlik pool äge ja väga armastatud. Ilmselt olin spikri tegemisel, mille ta minult lõpuks konfiskeeris, arvestanud ka vahele jäämisega – sellest tulenebki see hüüdlause. Eks elus ongi ju vajalik alati arvestada vastutusega, mis on tingitud sinu tegevusest. Oma asi on nüüd see, kas ma lootsin, et jään vahele või mitte. Üldjuhul olid spikerdamise abil saadud head hinded mulle motivatsiooniks, ja võisin olla uhke, et oskan spikerdada.

Kokkuvõtlikult: üritus Viigi koolis oli tore. Taaskohtumine endiste õpetajate, kasvatajate ja koolikaaslastega oli nostalgiline. Aktus oli toredalt läbi mõeldud ja kogu koolipere taas kaasatud – nagu vanadel headel aegadel.

Olgugi, et Haridusministeeriumi lubadused olid kooli saalis positiivsed, on minevikus olnud õhus kooli sulgemise teema, mida võtan väga isiklikult. Kuna minu meeskond omab rahvusvahelist mõju nii poliitikas kui ka meedias, siis hoian meie kooli käekäigul silma peal. Südamest loodan, et minu kõrvu ei peaks enam kunagi jõudma sõnumeid, kus räägitakse Haapsalu Viigi Kooli sulgemisest.

Olen palju kritiseerinud meie praegust haridussüsteemi ja ülikoole, nende 150 soo ja “Woke” agendaga. Võin julgelt täna öelda, et tegelik päris ülikool seisneb teadmiste ja oskuste andmises ning omandamises – mitte ideoloogiliste väärtuste programmeerimises. Selleks võin julgelt öelda, et Haapsalu Sanatoorse Internaatkooli näol olen ma samuti tegelikult ka “ülikooli” läbi teinud.

/Mario Maripuu, eestieest.com toimetaja, kolumnist ja saatejuht/

***

My school journey began on September 1st, 1992, at Haapsalu 1st Secondary School. Since most of my study time was spent playing with toy cars under the desk — simply existing, and occasionally fleeing under the desks like Toots from the parish clerk — I was directed on September 1st, 1993, to Haapsalu Sanatorium Boarding School. My parents, and probably the teachers too, suspected that the amounts of anesthesia I had received since birth during my surgeries had affected my brain.

At Haapsalu Sanatorium Boarding School (HSIK), it became quickly evident that the boy had already been to first grade — he was finishing his workbooks faster than the first quarter of the school year had passed. He also read fluently while others were still learning the alphabet. Apparently, even under the desk, I was inadvertently participating in class, and the ABC book at home — crinkled from crying — was my way of acquiring knowledge. But this wasn’t acceptable in the education system of the newly independent Republic of Estonia. At the time, the mindset was that “diversity enriches” — but that was frowned upon and unacceptable to the teachers.

Ironically, HSIK was precisely the kind of school that embraced people’s differences in its teaching methods. Because of this, even those children gained knowledge that regular schools weren’t willing to offer. A regular school could never afford to have a little rebel under the desk who might make the other kids start wondering — why can he, but we can’t?

Halfway through the year, my HSIK homeroom teacher suggested to my parents that I should be moved up to second grade, as my knowledge was already at that level. But the final decision came from my grandmother, Magda, who said that the boy had already bonded with the teacher and classmates, and there’s plenty of time to go to school. So, I stayed “back” in first grade. Looking back, it’s actually pretty funny — like something out of a joke.

What I liked most about HSIK was that the educators worked with each child personally, according to their character and abilities. Children weren’t left to their own devices after class — caregivers took over with various hobby groups. Nowadays, boarding schools struggle because kids get up to mischief after schoolwork, but therein lies the key to success. At HSIK, the children simply didn’t have time for nonsense, because their free time was scheduled by the caregivers. Of course, there were occasions when “the pig found the mud,” but those were rare, not everyday occurrences.

I’m deeply grateful to all the educators I worked with during those ten years. Yes, “worked with” — because as they taught me and looked for solutions, the teachers were learning too. We call that experience — something that benefits everyone later in life.

Hey teacher, look here — cheat sheet!!!

If I analyze my frequent cheating in many classes, it was clearly due to the fact that I didn’t see any point in knowledge that I assumed I’d never use in life. But as the classics say: “Never say never!” Also, my brain sometimes simply refused to cooperate when things got too complicated.

My German teacher, Tiiu Sein, was one of those teachers I both loved and couldn’t stand — because she was strict and always gave us material to memorize. But her human side was awesome and very much loved. I probably expected to get caught when she finally confiscated one of my cheat sheets — hence that shout. In life, it’s always necessary to take responsibility for your actions. Whether I wanted to get caught or not, who knows. Usually, the good grades earned from cheating gave me motivation, and I could even be proud that I was good at it.

In summary: The event at Viigi School was wonderful. Reuniting with former teachers, caregivers, and classmates was nostalgic. The ceremony was thoughtfully organized, and the whole school community was involved — just like the good old days.

Even though the Ministry of Education’s promises were positive during the ceremony, the topic of closing the school has surfaced in the past — and I take that very personally. Since my team has international influence in both politics and media, I will be keeping a close eye on the school’s future. I sincerely hope I’ll never again hear talk of Haapsalu Viigi School being closed.

I have often criticized our current education system and universities, with their 150 genders and “woke” agenda. I can proudly say that real university is about acquiring knowledge and skills — not programming ideological values. That’s why I can confidently say: in many ways, Haapsalu Sanatorium Boarding School was also a real “university” for me.

/Mario Maripuu, editor, columnist, and host at eestieest.com/

 

 

 

Mario Maripuu

Telli
Saatke teade
guest
0 Kommentaari
Vanimad
Uusimad Enim hääli saanud
Inline Feedbacks
Kuva kõik kommentaarid
Minu võitlus ehk tee iseendani.
 
Seda lugu kirjutades tahan ma näidata enda väikese eluloo kokkuvõtet veidi humoorikas võtmes, et poliitika on jõudnud tavainimesteni tänu infotehnoloogia arengule. Poliitikat tehes pole enam vahet, oled sa mees või naine, noor või vana, kristlane või isegi haridustase pole enam oluline. Poliitika on kolinud internetti, kus puuduvad piirid.
Võib olla teen selle looga endale poliitilise enesetapu aga ma võtaks selle riski, sest nagu Edgar Savisaar oma viimases filmis mainis: “Kui oled poliitikasse läinud tuleb sul arvestada, et ühel päeval sind armastatakse ning teisel päeval võidakse sind kividega surnuks loopida, kuid tulemas on ka kolmas päev…”
Selle loo kirjutan ka teile mu kallid Facebooki sõbrad, et selgitada teile, mis minuga viimasel ajal lahti on ja miks mu postitused on läinud väga poliitiliseks. Olen saanud hulgaliselt küsimusi ja vastuseid sellel teemal. Küll küsitakse, et kas olen saanud elektrit või lihtsalt hulluks läinud, samuti hoiatatakse, et ma sita sisse ei astuks. Kuna poliitika mõjutab meid kõiki, oleks aus minu poolt ka ennast teile avada ja rääkida asjadest, mida teavad ainult mina ja minu lähedased. Mõtisklen siis vähe sellel teemal ja loodan, et iga lugeja peale lugemist ka vaataks enda sisse ja mõtleks, mis on tema eesmärk siin maamunal.
 
Sündisin 25. juunil 1985. Mu sünd algas kohe võitlusega elu eest, sest diagnoositi soolte väärareng, mille kõrvaldamist ei oldud Nõukogude Eestis veel tehtud. Selleks kutsuti Moskvast professor, kes sooritas minu peal esmase sellise operatsiooni. Nagu mulle meeldib enda kohta öelda: “Olin kui katsejänes, tänu kellele on nüüd elus palju lapsi.” Minu raviarstiks sai doktor Ann Paal, kellele olen ma elu lõpuni väga tänulik. Operatsioonide rohkuse tõttu juba väga varases eas arvasid mu vanemad, et ilmselt sain ma ajukahjustuse, sest tegin nende meelest arusaamatuid tegusid. Kuid tagantjärgi võttes olid need juba mu esmased sammud poliitikas.
 
Mäletan aega Haapsalu Nurme lasteaias, kus terve lasteaiarühm oli minu “juhtida”. Strateegia oli lihtne. Teesklesin magamist kuni kasvatajad läksid vaikse tunni ajal kohvile. Kohe kui plats neist puhas, ajasin kõik lapsed üles ja hakkasin koosolekuga pihta. Tulemuseks oli kas vaasist nurmenukkude ärasöömine, riietega duši alla kogu rühma juhatamine, nii et pärast kogu rühm tilkus. Ei puudunud ka avalikud üritused, kus ma pidin rühmale ennast tõestama, näiteks suudlema tüdrukut, kes mulle väga meeldis. Tegin seda rühma poiste hõiskamise saatel. Korra juhtusin tantsima ilma püksata, mida ka mu ema ja kasvataja juhuslikult minu seljataga imestasid. Emal muidugi silmad häbi täis.
Esimesse klassi läksin ma aastal 1992. Kooliks oli Haapsalu 1. keskkool. Mulle ei jõudnud kohale, miks kõik lapsed peavad ilusti istuma koolipingis sirge seljaga ja kuulama, mida õpetaja klassi ees räägib. Mässaja nagu ma ka lasteaias olin, ei meeldinud mulle tookord üldse. Selle asemel et õppida, olin ma tunni ajal laua all ja mängisin autodega. See aga ei tähendanud veel, et ma ei kuulanud, mida õpetaja rääkis. Minust sai klassis “Outsider”, kuniks mind esimese klassi lõppedes koolist välja visati ja Haapsalu Sanatoorsesse Internaatkooli suunati. Olles seal esimeses klassis, võttis õpetaja Kersti Roosvald iga last personaalselt. Õpetaja imestus oli suur, kuna ma täitsin töövihikud enne teisi otsast lõpuni ära ning lugesin kõigist soravamalt. Ta ei mõistnud, mis jutt see on, et ma ei suuda õppida. Mind taheti tõsta edasi poole aasta pealt teise klassi, kuid seda ei tehtud, kuna mu vanaema arvas, et poiss juba harjunud õpetajaga ning mul aega koolis käia küll.
 
Haapsalu Sanatoorne Internaatkool oli siis Eestis üks paremaid koole õppemeetodite ja õppeefektiivsuse poolest. Tavakoolid tammusid endiselt nõukogudeaegses õppementaliteedis.
Kuna lastel olid kas füüsilised või vaimsed puuded, pidid õpetajad iga last õpetama personaalselt ja arendama välja just tema kõige tugvema oskuse. Võin täiesti kindel olla, et Haapsalu Sanatoorne Internaatkool oli selle poolest teistest koolidest vähemalt 15 aastat arengus ees. Koolis õpetati kõike eluks vajalikku. Peale tunde oli võimalus käia kõikvõimalikes ringides, milledest ma aktiivselt osa võtsin ning tänu millele olid mul hilisemad huvid teatri, rahva- kui ka peotantsu vastu.
 
Alglassides sain ka nautida isa ebaõnnestunud uraaniäri katset. Olin üleöö kooli üks kuulsaimaid lapsi. Kuulsuse oreool kestis kõik 90-ndad aastad. Alles hiljem Andres Anvelti kirjutis “Punane elavhõbe” tuletas mulle ja ühiskonnale juhtunut meelde. Inimesed olid selleks ajaks juba asja unustanud ning võtsid ta lugu kui “Seiklusjutte maalt ja merelt.”
Koolis tutvusin teiste eakaaslastega, samuti ka vanemate klassi poistekambaga, kellele meeldis nõrgematele liiga teha ning sooritada muid mittekõlbelisi tegusi. Nagu öeldakse, kui tahad ellu jääda, siis ulu koos huntidega. Ka mina pidin seisma silmitsi olukorraga – kas olen ise peksukott või ajada poliitikat, kus hundidi söönud – lambad terved. See uus sotsiaalne olukord andis mulle väga suure kogemuse tunnetada omal nahal hea ja kurja vahekorda.
Suuremaks saades mulle meeldis põhikooli kirjanduse tundides kirjutada kirjandeid. Klassijuhataja ja kirjanduse õpetaja Imbi Beek lasi alati mu kirjandeid klassi ees ette lugeda. Seda teades kirjutasin omad lood nii, et klassikaaslased, kes seda kuulasid, said alati naerda. Ka põhikooli lõpukõne oli minu teha ja koostada, sest Imbi ütles, et sinust Mario saab rahvainimene – palun, kas koostaksid selle kõne. Siis ma ei mõistnud veel selle lause tähendust, kuid ma nõustusin tema palvega.
 
Suurema osa ajast viibisin ma vanavanemate juures Haeska külas Läänemaal, sest vanemad käisid tööl ja vaheaegadel ei olnud linnas lihtsalt huvitav. Tänu sellele on mul sealsete inimestega lähedane suhe. Haeska oli ka vabaduste küla, sest seal sai teha kõike, mida linnas teha ei saanud. Kui sain 15- aastaseks, sai vanaisa heinatöö eest nõukogudeaegse külgkorviga mootorratta K-750, mida mul meeldis pidevalt ärandada. Kaks nädalat peale motika saamist pidin veetma nädala haiglas, kuna tegin mootorrattaga avarii. Avarii tulemusel lõin pea vastu puud nii kõvasti ära, et kiiver läks pooleks. Õnnetusest oli vähemalt nii palju kasu, et õpitulemused läksid korraks väga heaks. Eeldasin, et see oli tingitud löögist pähe. Haiglast välja saades klopsisin motika üles, sest tolleaegne armastus mootorrataste vastu oli väga tugev ja mind ei heidutanud üks ebaõnnestumine, vaid pigem andis mulle kogemust ja jõudu juurde.
Kohalike poistega lõime minu esimese niiöelda põrandaaluse organisatsiooni “BikersGang”. Meil oli oma põhikiri, mille juhatusega vastu võtsime, samuti oma logo. Kahjuks neist säilinud midagi ei ole. Kamba eesmärk oli sõita mootorratastega ning teha igasuguseid lolluseid, mis vähegi pähe tuli.
 
Kaitseväes teenisin logistikapataljonis Tallinnas. Oma lapsepõlve haiguse tõttu oli mul võimalus kaitseväest ära hiilida, kuid seda ma ei teinud. Hoopis vastupidi, ma lausa nõudsin, et mind sinna vastu võetakse. Arstid kehitasid õlgu ning soovisid mulle edu ning nõnda ma alustasin oma kaitseväeteenistust. Esimesed kolm päeva olid kui õudusunenägu ning mõtlesin:” Kuhu kuradi kohta ma nüüd lasin ennast paigutada.” Oli suvine aeg ja räigelt kuum. Vormis oli lausa võimatu olla. Keel surises suus, higi lahmas päevad läbi ning poisid rivis minestasid. Osad poisid oli seal olles nii šokis, et istusid taburetil ning kõigutasid oma keha nagu hullud hullumajas, ise korrutades: “Ma põgenen siit, ma põgenen siit.” Üks nooruk lõikus ennast duširuumis, et saaks ära pääseda. Tihedad külalised tubades olid allülemad, kes karjusid poiste peale ning keerasid madratsid ja kappide sisud tagurpidi. Seda tehti süstemaatiliselt. Ma valetaks, kui ütleks, et ma öösiti patja ei nutnud, kuid samas kinnitasin endale, et pean need 11 kuud vastu. Aeg läks edasi. Kui sõduri baaskursus läbitud ja ka ametid omandatud, anti meile kõigile kohustused, mida pidime täitma. Kuna olin staabi kaitsejaos, mis koosnes enamasti venelastest ja ükski nooremseersant ei olnud nõus seda allumatut jagu juhtima, anti see kohustus millegipärast mulle. Ja siis saabus minu jaoks see aeg nagu oleksin ma nõukogude armees, sest ümberringi toimus suhtlemine ainult vene keeles. Õnneks sain tänu oma varasematele elukogemustele nendega kohe sina peale ning ma olin ainuke, kelle käsku nad lõpuks täitsid ja seda ma tegin kõike eesti keeles. Teistele seersantidele, kes midagi neilt nõudsid, öeldi lihtsalt: “Ma ei saa aru!”
 
Kaitseväes sain oma esimese organiseeritud seadusliku jaojuhtimise kogemuse, samas ise olles reamehe auastmes. Kapraliks sain ma alles kaitseliidus.
 
Siin kiiresti muutuvas maailmas pead olema sa väga paindlik. Selleks olen töötanud väga erinevatel aladel, et saada kogemusi ning leida oma elu eesmärk. Kui sa elus midagi väga tahad, siis lõpuks sa selle ka saad!
Olen olnud kelner, baarman, autopesija, kohviku pidaja, Kaitseliidu valverühmas valvur, diskoteegis turvamees, laevatehases lamineerija, aurahade tehases pronseerija, kipsipaigaldaja, lagedepaigaldaja, 4×4 veoliste rajakohtunik, mööblipaigaldaja ja isegi ühe päeva Valjala sepikojas sepp.
 
2016. aastal tulin Soome, kuna Eestis elades ja töötades palk ei rahuldanud mind. Võtsin majalaenu ning ka lapsed, kes olid vahepeal sündinud, vajasid parimat. Esimesed kuud olid võõras riigis keerulised. Kolm kuud elasin isa köögis laua all koos oma elukaaslasega, kellega sai Soome teekond ette võetud. Aga ma ei andnud alla ja samm-sammult rühkisin ikka edasi ja edasi. Lõpuks elukaaslane andis alla ning läks Eestisse tagasi . Ka meie suhe läks koos temaga.
Tänu emale ja ta elukaaslasele avastasin EKRE päriselt.
 
Paljud on küsinud: “Miks just EKRE?” Mu vastus on lihtne: “Miks peaksin ma valima poliitilise ideoloogiaga parteid, mida minu vanavanemad Eesti Vabariigi taasiseseisvumise ajast saati on piimapuki ääres kirunud?”
Peagi mõistsin, et kõik see mida ma olen elus läbi kogenud, ongi pakitud ühte formaati ehk sain poliitilise ilmutuse. Sest EKREs ongi need tavalised Eestimaa inimesed, kes oma elukogemustele tuginedes ajavad koos ühte asja – Eesti asja!